ONLY

GIRLS

ABOUT THE ARTIST

 

HAPPY DAYS

Roy Yang Chiung is geboren in Suriname. Zijn vader, handelsreiziger,  kwam uit Kwangtung – China en deed zaken in verschillende landen waaronder Suriname. Zijn moeder kwam als kind met haar moeder (oma) uit  Nederlands Indië als contractarbeider in Suriname aan op 7 mei 1928 met een schip “de Sembilan”. Roy hield als kind veel van tekenen: op school had hij altijd een 10 wat hij eerst leuk vond doch later deed hij zijn best niet meer en werd hij beloond met een 5, wat hij in feite nog leuker vond. Toen hij op de mulo zat gingen zijn gedachten nog steeds uit naar het tekenen. Een tante van Roy schreef hem daarom in bij CCS (Cultureel Centrum Suriname) te Paramaribo. Daar kreeg hij les van de bekende Nederlandse (Amsterdamse) kunstenares Nola Hatterman in tekenen, schilderen, boetseren en kunstgeschiedenis. Ook Ruben Karsters was een befaamde leermeester. Tussentijds heeft hij zijn L.O. akte behaald voor het lesgeven op basisscholen.



Hij vertrok naar Nederland waar hij op de Kunst Academie in Rotterdam aan de G.J. Jongweg een 5 jarige studie volgde in modevormgeving afd. Publiciteit. Roy studeerde af in waarna hij op diverse reclamebureau’s als art director een carrière maakte als reclamemaker  voor grote en gerenommeerde bedrijven. Bedrijven zoals: Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, Babyliss, Discovery Channel, Animal Planet, TV5, supermarktketen, Impodra (nu Gall en Gall), Lips sloten, Dupont, Bruynzeel kleurpotloden, Rizzla, etc....
Momenteel heeft hij in Oosterhout een reclamestudio waar hij voor een aantal opdrachtgevers in diverse sectoren ruimte geeft aan zijn creativiteit en expressiviteit.

 

Roy en zijn kunst:
“Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in oude affiches/posters in het straatbeeld, oude foto’s en striphelden. In mijn jeugd in Paramaribo las je op de affiches/posters welke films er gedraaid gingen worden in het weekend.
Op straat zag ik overal affiches hangen die met enige regelmaat werden vernieuwd. Oude affiches kregen door weer en wind een verweerd uiterlijk.

Op de rommelmarkt kwam ik ook oude foto's en kalenders tegen. Door de beelden van toen te gebruiken wil ik de tijd vasthouden en naar mijn eigen grafisch inzicht doen herleven. Mijn inspiraties zie ik overal en die laat ik langzaam rijpen totdat het zover is om het op een doek te visualiseren. Ik leg oude elementen, gebeurtenissen bij elkaar en laat mijn expressieve en emotionele kanten de vrije loop. Oude en hedendaagse gebeurtenissen, klassieke beroemdheden en iconen die in diverse generaties de revue passeren zijn dan ook mijn grootste bron van inspiratie.”

HAPPY DAYS

© Copyright 2017 rch -

reclamestudio Drukketel in Oosterhout NB

Holland